Müzik Dinleme ve Çalgı Performansında Ses–Tını-Algı Bileşenleri

13 Aralık 2014
1.803 kez görüntülendi

Müzik Dinleme ve Çalgı Performansında Ses–Tını-Algı Bileşenleri

Ses ve tını üzerine yapılan çalışmaların çokluğu tek bir şeyi ifade eder: Karmaşık yapıları ve algının ikisinin de varlığı için gereken bir şey olması. Fizyolojik algı ilk adımdır ama süreç, beyinde son bulur. Önce sesi ardından tınıyı algılayan beyin, bu boyutuyla araştırmacılara yeni ufuklar açar. Farklı müzik kültürlerinin çözümü için etnomüzikolojinin gösterdiği yol tını analizidir. Müziğin tınısal analizi, tınının bir kültürel değer olarak müzikbilimcilere inanılmaz bir araştırma alanı yaratır

20. yüzyılın başlarından itibaren Avrupa dışı müzik kültürlerinin anlaşılmasında batı terminolojisinin yetersizliği gerek ses gerekse tını için yeni adlandırmalara neden olur. Bu da bize her kültürün kendine özgü bir ses ve tını anlamları olduğunu gösterir. Ses renginden öte tını olarak tercih edilen ve sound olarak da karşımıza çıkan sözcüklerin anlam boyutlarının genişliği şaşırtıcı ancak bir o kadar da doğaldır. İzmir’li bir bağlama sanatçısı, çalgı yapımcısına kendisi için yapmasını istediği bağlamayı “nezleli” olarak tanımlıyor. Nezleli, bu sanatçıya göre doğal duyumdan uzak “hafif cızlama” biçiminde yeni bir tanımı beraberinde getiriyor. Sap kalınlıklarının ya da kullanılan ağacın farklı olması, performansçıların değişik tercihleri anlamına geliyor. Tını algısının çok boyutlu olması, özellikle nöropsikoloji alanında çalışanların da yoğun ilgisini çekmekte. Akustik, psikoakustik, dilbilim, eğitim ve onlarca disiplinde çalışan araştırmacılar, çeşitli kuramsal çerçevelerle farklı araştırmalar yapmayı sürdürüyor.

Sürdürülebilir yapısıyla dikkat çeken, müzik ve müzikbilim çalışmalarına yeni ve özgün araştırmalar kazandırmayı amaç edinen Hisarlı Ahmet Sempozyumu’nun altıncısının konusu “ses – tını – algı” olarak belirlendi.

Sempozyum Alt Başlıkları:

Müziğin Tınısal Analizi ve Yöntemleri

Etnomüzikoloji’de Kültürel Çevre ve Tınısal Algı

Kültürel Doku ve Tını

Çalgı Tınıları ve Analizleri

Performansçıların ve Çalgı Yapımcılarının Tınıya Yönelik Beklentileri

Çalgı Eğitiminde Tını

Müzik Pedagojisi ve Tını

Çok Anlamlı Bir Fenomen: Sound

Müzik Endüstrisi ve Profesyonel Müzik Kayıtları Çerçevesinde Tınısal Değişim

Multidisipliner Araştırmalarda Ses ve Tını

Mekân Akustiği

hisarliafis

  Bildiri Özetlerinin Son Gönderimi 20 Nisan 2015
  Kabul Edilen Özetlerin İlan Tarihi 30 Nisan 2015
  Katılım Ücretlerinin Son Gönderim Tarihi 15 Mayıs 2015
  Sempozyum Programı İlan Tarihi 17 Mayıs 2015
  Sempozyum Tarihi 28-30 Mayıs 2015

 

 

 

 

 

Sempozyum Resmi Web Sitesi: http://www.hisas.org.tr/tr/

Bu Konuyu Sosyal Medyada Paylaş

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.

Yukarı Çık